Friday 16 February 2018

KEMPEN : JOM KENALI PERAK [ TOKOH KONTEMPORARI : DATO' HAJI ZAINUL RIJAL BIN ABU BAKAR ]



YBHG. Dato’ Haji Zainul Rijal Abu Bakar dilahirkan di Teluk Intan, Perak Darul Ridzuan. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kebangsaan Horley Methodist Teluk Intan, Sekolah Izzuddin Shah Ipoh dan Kolej Islam Klang. Beliau yang merupakan rakan kongsi kana Tetuan Zainul Rijal Talha & Amir, memperoleh pengiktirafan undang-undang melalui Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang (Kepujian) LL.B (Hons) dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Sarjana Undang-Undang (LL.M) Universiti Kebangsaan Malaysia dan Diploma Lanjutan Syariah & Amalan (DLSA) dari Universiti Teknologi MARA. Dato’ Haji Zainul RIjal turut diiktiraf sebagai seorang Mediator setelah memperoleh Sijil Mediasi Lanjutan dari Australia.

Penerima Pingat Ahli Mangku Negara (2007) dan Dato’ Paduka Mahkota Perak (2011) merupakan seorang Peguambela & Peguamcara (Mahkamah Tinggi Malaya) serta Peguam Syarie ini juga merupakan seorang pakar dan arif dalam beberapa pengkhususan seperti Undang-Undang Keluarga Islam, Undang-Undang Tatacara Mal, Konflik Bidangkuasa, serta bidang Perbankan dan Muamalat.

Kepakaran Dato’ Haji Zainul Rijal dalam bidang perundangan turut menjadi rujukan di peringkat antarabangsa selain khidmatnya kerap kali digunakan di peringkat kebangsaan dan negeri-negeri. Beliau juga merupakan kolumnis di beberapa akhbar tempatan yang sering menulis isu perundangan semasa dan syariah. Beliau juga sering muncul dalam program televisyen apabila dirujuk isu-isu perundangan Negara.

Beliau turut menyumbang khidmat dengan memegang beberapa jawatan penting seperti Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia, mantan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Ahli Jawatankuasa Teknikal Undang-Undang Syarak/Sivil, Ahli Panel dan Pakar Rujuk Komuniti Syariah Jabatan Peguam Negara, ahli Lembaga Pengajian Sarjana Undang Undang UIAM, Pengerusi Tribunal Siasatan Peguam Malaysia bagi Lembaga Tatatertib Peguam-Peguam Malaysia, Pakar Rujuk Dialog Antara Penganut Agama, Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan serta Ahli Majlis Perundingan Islam, Jabatan Perdana Menteri. Beliau juga telah dilantik menjadi Ahli Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) pada bulan Jun 2011.

Di kalangan NGO Islam, beliau adalah salah seorang yang memimpin gerakan NGO Islam termasuklah menjadi orang yang bertanggungjawab menubuhkan beberapa gagasan NGO Islam arus perdana yang membela isu-isu Islam dan memberi perspektif yang sebenar tentang Islam dn perundangan termasuklah berjuang menentang tuntutan COMANGO tidak lama dahulu.
Dato Haji Zainul Rijal telah berkahwin dengan Datin Hajah Norliza Tarmizi dan dikurniakan enam orang cahayamata.

KERJAYA :
a) Peguambela & Peguamcara (Malaya)
b) Peguam Syarie
c) Mediator
d) Arbitrator
e) Pesuruhjaya Sumpah

PENGIKTIRAFAN & PENCAPAIAN :
1. Ahli Mangku Negara (2007)
2. Dato’ Paduka Mahkota Perak (2011)
3. Professor Andjung (MultiMedia University) (February, 2012)
4. Supperintendant (Kerhormat) Polis DiRaja Malaysia (Disember 2012)

SENARAI BUKU & ARTIKEL TERBITAN :
– Isu-Isu Syariah Jilid 1
– Isu-Isu Syariah Jilid 2
– “Keistimewaan Islam dan Undang-Undang Syariah di Malaysia, ITBM (2016)
– Mencanai siasah berpaksi agama, Sinar Harian (16 Disember 2016)
– Memahami hak anak disleksia, Utusan Malaysia (15 Disember 2016)
– Isu-Isu Syariah di Malaysia ( Kearah Meletakkan Hak Kepada Yang Berhak Siri 1 )
– Isu Syariah ( Siri 2 )


Disediakan oleh : Biro Publisiti dan Multimedia
.: Ukhwah Dirasai, BKAPJ Di Hati :.

No comments:

Post a Comment

AGIHAN BARANG ASASI ‘WE SHARE, WE CARE’ MANTIQAH MU’TAH

[ AGIHAN BARANG ASASI ‘WE SHARE, WE CARE’ MANTIQAH MU’TAH ] Assalamualaikum WBT. Pada 25 Disember 2019, perwakilan BKAPJ Mu’tah ...