Wednesday 28 February 2018

KEMPEN : JOM KENALI PERAK [ INFO MENARIK : JAMBATAN NORDIN, PARIT ]



Jambatan Nordin memainkan peranan yang amat penting dalam menghubungkan jalan antara Pekan Parit dan Tanjung Belanja yang juga merupakan laluan jalan Ipoh ke Bruas. Jambatan Nordin ini mempunyai nilai sentimental yang tinggi buat penduduk di sekitarnya kerana pada asalnya, ia hanya berkerangka besi dan berlantaikan kayu sahaja. Pada waktu itu, jambatan itu juga dipanggil sebagai Jambatan Bailey.

Jambatan Bailey ialah sejenis jambatan mudah alih pasang siap yang mempunyai kekuda. Jambatan jenis ini dibangunkan oleh pihak British untuk kegunaan tentera semasa Perang Dunia Kedua dan banyak digunakan oleh unit-unit askar jurutera British dan Amerika Syarikat. Apabila lalu sahaja di jambatan itu dengan kenderaan, bunyinya boleh kedengaran dari jauh.

Sebuah jambatan Bailey memiliki kelebihan kerana pembinaannya tidak memerlukan peralatan khas atau pun berat. Bahagian-bahagian kayu dan besi bersaiz kecil dan ringan dapat diangkut menggunakkan lori dan kemudian dipasang dengan tangan tanpa penggunaan kren. Jambatan Bailey ini amat kukuh dan dapat menampung kereta kebal. Jambatan-jambatan Bailey masih kekal digunakan secara meluas dalam projek-projek pembinaan awam dan bagi menyediakan tempat laluan sementara buat pejalan kaki dan kenderaan.

Kini, Jambatan Nordin yang baru lebih kukuh dan selamat. Jambatan yang baru ini telah dirasmikan oleh Almarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Al-Maghfurlah pada 7 Jun 1999.


Disediakan oleh : Biro Publisiti dan Multimedia
.: Ukhuwah Dirasai, BKAPJ Di Hati :.

No comments:

Post a Comment

AGIHAN BARANG ASASI ‘WE SHARE, WE CARE’ MANTIQAH MU’TAH

[ AGIHAN BARANG ASASI ‘WE SHARE, WE CARE’ MANTIQAH MU’TAH ] Assalamualaikum WBT. Pada 25 Disember 2019, perwakilan BKAPJ Mu’tah ...