Saturday 17 February 2018

KEMPEN : JOM KENALI PERAK [ MAKANAN ISTIMEWA : BUBUR ANAK LEBAH ]

Bubur anak lebah amat popular di kawasan Perak Tengah terutamanya di kawasan Bota. Rata-rata orang lama sahaja yang tahu resipi bubur anak lebah ini. Kerana orang muda malas hendak belajar dan membuatnya kerana persediaan untuk masakan ini agak unik, perlukan kemahiran dan sangat melecehkan. Masakan dari air tangan orang muda mana boleh tandingi masakan dari air tangan orang lama, ia tidak dapat dipertikaikan sejak dari dahulu lagi.

Menurut penduduk tempatan lama di Bota, bubur anak lebah ini kebiasaannya dihidangkan untuk majlis-majlis selepas ibu baru habis berpantang. Antara majlis yang dimaksudkan adalah majlis naik buai, majlis cukur jambul, majlis akikah dan lain-lain yang berkaitan. Sejak kebelakangan ini, ada juga disediakan dalam majlis-majlis perkahwinan di kawasan kampung.

Tepung digentel dijadikan kecil seakan-akan anak lebah inilah yang menjadi tarikan kerana bentuknya umpama anak lebah seakan cendol tetapi lebih besar dan pendek.

Makanan warisan yang semakin dilupakan seperti bubur anak lebah ini seharusnya diketengahkan semula supaya ia tidak pupus ditelan zaman. Adalah satu kerugian yang amat besar sekali jika makanan yang sedap ini tidak diwarisi kepada generasi muda untuk santapan anak cucu kita.



Disediakan oleh : Biro Publisiti dan Multimedia
.: Ukhwah Dirasai, BKAPJ Di Hati :.

No comments:

Post a Comment

AGIHAN BARANG ASASI ‘WE SHARE, WE CARE’ MANTIQAH MU’TAH

[ AGIHAN BARANG ASASI ‘WE SHARE, WE CARE’ MANTIQAH MU’TAH ] Assalamualaikum WBT. Pada 25 Disember 2019, perwakilan BKAPJ Mu’tah ...