Friday 23 February 2018

KEMPEN : JOM KENALI PERAK [ TEMPAT MENARIK : KUALA SEPETANG, TAIPING ]

Kuala Sepetang atau nama lamanya Port Weld, terletak berhampiran dengan bandar Taiping iaitu kira-kira 15 km sahaja. Kawasan ini merupakan kawasan paya bakau yang sangat luas dan juga mempunyai perkampungan nelayan di sekitarnya.
Sepetang merujuk kepada keindahan sinaran merah matahari di ufuk barat. Sinar merah suria di titik horizon Selat Melaka boleh menimbulkan nostalgia kepada sesiapa sahaja yang pernah menikmatinya.

Pelbagai aktiviti menarik yang boleh dilakukan di Kuala Sepetang :
1. MELAWAT HUTAN PAYA BAKAU MATANG
Pelajari tentang ekosistem hutan paya bakau. Ia menjadi tumpuan orang ramai terutamanya dari kalangan pelajar untuk penyelidikan dan pendidikan. Hutan Paya Bakau Matang berkeluasan 40,446 hektar dan terletak dalam daerah Kerian, Larut dan Matang dan Manjung.
Ada dua spesis pokok bakau yang terdapat di sini iaitu "Rhizophora apiculata" dan "Rhizophora mucronata". Ada pokok bakau yang tinggi dan ada juga anak-anak benih yang baru ditanam oleh pihak perhutanan.Hutan Paya Bakau Matang sungguh menakjubkan kerana usianya yang dikatakan tertua di dunia. Ada pokok yang berusia antara 100 - 200 tahun. Tidak hairanlah jika ada pokok-pokok bakaunya setinggi 20 - 30 meter dan membentuk kanopi yang sangat menarik.

2. MELAWAT KILANG ARANG KAYU
Berhampiran Hutan Paya Bakau Matang ini terletaknya sebuah kilang membuat arang yang sering menjadi tumpuan pengunjung untuk menyaksikan bagaimana proses penghasilan arang kayu dilakukan.

3. MELAWAT PERKAMPUNGAN NELAYAN KUALA SEPETANG
Menerusi pelayaran bot yang dibayar dalam kadar tambang antara RM30-RM80, pengunjung akan dibawa menyusur sungai sekitar perkampungan nelayan Kuala Sepetang. Semasa pengembaraan atas bot ini, pengunjung berpeluang menyaksikan kehadiran burung helang disekitarnya. Jika cukup bertuah, pengunjung juga berpeluang melihat ikan lumba-lumba yang berenang.



4. MELIHAT KELIP-KELIP DI KAMPUNG DEW
Pada waktu malam pula, pengunjung dapat menghayati keindahan cahaya kelip-kelip yang sememangnya sinonim dengan kawasan hutan paya bakau.

5. MELAWAT TAPAK SEJARAH KERETAPI PERTAMA TANAH MELAYU
Port Weld merupakan stesen keretapi yang pertama di Tanah Melayu. Pada masa awal pembinaannya, ia dijadikan sebagai pengangkutan untuk mengangkut perolehan bijih timah dari Taiping ke Port Weld.

6. MENIKMATI MEE UDANG & MAKANAN LAUT ðŸ˜‹ðŸ˜‹ðŸ˜‹
Mee Udang Kuala Sepetang antara yang paling popular sekali di Malaysia. Kalau ingin menikmati mee udang yang sedap dan takkan mengecewakan, berkunjunglah ke Kampung Menteri, Kuala Sepetang untuk menikmati Mee Udang Mak Jah.



Disediakan oleh : Biro Publisiti dan Multimedia
.: Ukhuwah Dirasai, BKAPJ Di Hati :.

No comments:

Post a Comment

AGIHAN BARANG ASASI ‘WE SHARE, WE CARE’ MANTIQAH MU’TAH

[ AGIHAN BARANG ASASI ‘WE SHARE, WE CARE’ MANTIQAH MU’TAH ] Assalamualaikum WBT. Pada 25 Disember 2019, perwakilan BKAPJ Mu’tah ...